fujinn-logo-animation
menu
FUJINN

OPEN ORCHESTRA

Negen klanksculpturen installeren zich in de stad, in de openbare ruimte of in een zaal. De sculpturen zijn instrumenten waarmee we kunnen componeren, samen spelen, interagerend met de omgeving. Er zijn verschillende mogelijkheden: in concert voor een groot publiek of tijdens een workshop.

"Fujinn in het theater Scarabaeus"

In concert voor een groot publiek of een workshop voor kleine groep (muzikanten, kinderen,…), er zijn verschillende mogelijkheden.

De visuele en muzikale facetten van het instrumentarium vertellen vele verhalen.

 

Concept en creatie van Fujinn: Philippe Cap

Artistieke en technische ondersteuning van Daniel Feltgen en Christophe Levie

Muzikanten 2018: Everton Firmeza, Renata Kambarova, Falk Schrauwen, Marcos Della Rocha

Muzikale medewerking sinds 2015:
Philippe Cap, Frank Geeraert, Charlène Donabedian, Everton Rodrigues, Sylvain Boisvert, Aymeric Péalat, Falk Schrauwen, Iënad Friedman
Mina Kanto, Basile Dethier, Christophe Levie

Productie en artistieke directie : amadeo productions vzw, Pierre Beauvois

De activiteiten rond kunstbeleving worden geleid asbl Musiques Mosaïques (fr) en Kamo (nl)

Fujinn is een project gedragen door amadeo kollectif (de vzw’s amadeo productions / Musiques Mosaïques / Kamo)

Woorden van een coach

Baudouin de Jaer

Uitvinders bestaan in deze wereld, een wereld waar hun voorstellen al dan niet aanvaard worden.
FUJINN maakt deel uit van deze onderzoekers, daar waar ze zich positioneren om zichzelf te vinden.

"Baudouin de Jaer"

"FUJINN
De alchemie van het experiment"

Om nieuwe materie tot nadenken te creëren, stelde Baudouin de Jaer voor om het ensemble DODEKA uit te nodigen gedurende één halve dag van FUJINN’s residentie in het theater Scarabaeus.

Het ensemble DODEKA gaf hun interpretatie van een Steve Reich fragment op het FUJINN instrumentarium. Vervolgens nodigden ze de Fujinnisten uit om “in C” van Terry Riley te interpreteren.

The musicians

a little biography

EVERTON FIRMEZA is a bassist and composer who has always had experimentalism as his trademark. He has already presented all over Brazil and also in Argentina, in Belgium, France, Holland and Cuba. If in Brazil or outside, his music always praise his country and the Musical, Artistic and Cultural richness, as a way to give great value to its traditions and to consolidate its reputation as a important cultural reference in world’s contemporary multifaceted scenario.

 

FALK SCHRAUWEN is a young musician, percussionist born in Brussels. Growing up in a multicultural society gave him a basis in different styles of music. During his studies at
the Conservatory of Rotterdam, he got passionated about latin culture and
music. Traveling to Bahia and Pernambuco and Benin allowed him a further understanding of the Afro-Brazilian percussion. As a multi-percussionist, his purpose is to give colour to any musical style with a personal touch.

 

RENATA KAMBAROVA was born in Tashkent, Uzbekistan. She began to study music at the age of six. In 1999 she moved to Belgium.
She obtained her Master’s degree cum laude in Brussels Conservatory in 2015. She has
also studied in Fontys Hogescholen voor de Kunst in Tilburg. She is regularily following masterclasses of internationnaly renowned flutists like Gaby Pas-Van Riet, Emily Beynon, Ana Garzuly and Wilbert Hazelzet.
Renata is member of different ensembles, like the contemporary collectives Dódeka and
Fractales, duet Linfa with the pianist Isis Larrère and, since recently, with the guitarist
Catherine Struys.

 

MARCOS DELLA ROCHA is a drummer and percussionist from São Paulo, Brazil. He started playing afro-brazilian percussion and drums at the age of 10. After studying Classical Percussion at UNICAMP state University, his interest for jazz and improvised music started to grow. As a professional performer in several international projects, Marcos is currently graduating at the Conservatory of Ghent, under the orientation of Toon van
Dionant.

Philippe Cap en amadeo productions

een co-creatie

Bewogen door een liefde voor muziek heeft Philippe Cap de wereld afgereisd in een niet aflatende zoektocht naar betoverende klanken en unieke manieren om muziek tot leven te brengen. ijn hart heeft hij verloren in Zuid-Oost-Azië waar hij heeft gewoond tussen 1984 en 1999 en waar hij nog regelmatig naar terugkeert. Zijn ontmoetingen met locale instrumentenbouwers hebben hem een expert gemaakt in vele genres die tot nog toe onbekend waren in het westen.
Philippe speelt verschillende traditionele instrumenten: de Indiase bansuri, de Japanse shakkuashi, de Arabische ney, de khene uit Laos en nog veel meer…
Deze ontmoetingen stimuleren hem in zijn passie en dienen hem als inspiratie bij het maken van zijn muziekinstrumenten. Philippe Cap is een van de grootste Belgische kunstenaars in zijn vakgebied. De 'lutherie sauvage' biedt eindeloze mogelijkheden, waarmee hij elke dag de geweldige rijkdom van klanken verkent.

"Philippe en de mongoolse keelzang"

De vzw amadeo productions maakt klanksculpturen sinds 2000, in samenwerking met verschillende muziekinstrumentenbouwers, kunstenaars en technici. Door Philippe voor te stellen samen te werken in het kader van het Fujinn-project, openden we een onontgonnen pad tussen muziek en beeldende kunst. De muzikanten en het publiek ontmoeten de installatie in een park, op een openbaar plein, in een festival of in een theater. Je hoeft geen muzikant te zijn om te spelen, te communiceren, te improviseren op de Fujinn-installatie.
Dit experimentele artistieke project is ook een educatief project.